НОВЫЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПОДХОД «ОБУЧЕНИЕ СЛУЖЕНИЕМ» КАК МЕХАНИЗМ ИНТЕГРАЦИИ ВУЗОВ И ТРЕТЬЕГО СЕКТОРА ЭКОНОМИКИ

  • Наталья Сергеевна Рычихина
  • Елена Борисовна Задорожникова
Ключевые слова: третий сектор экономики, некоммерческие организации, обучение служением.

Аннотация

Анализируется вклад в экономику социально-ориентированных некоммерческих организаций (СО НКО) как третьего сектора экономики и актуализируется значимость вузов с помощью практико-ориентированного подхода «Обучение служением» в содействии развития третьего сектора экономики. Обобщен практический опыт реализации Ивановским государственным университетом практико-ориентированного образовательного подхода «Обучение служением». Обозначается важность реализации данного образовательного подхода в университете для развития личности студента, формирования его знаний, умений и навыков для будущего трудоустройства, профессиональных и личностных компетенций, гражданственности. Описывается процесс реализации социальных заказов, реализуемых в рамках дисциплины «Обучение служением» в ИвГУ, который позволил сформировать условия для результативного взаимодействия студентов университета с социально ориентированными НКО. Сделан вывод, что образовательное пространство университета имеет широкие возможности для эффективного встраивания образовательного подхода «Обучение служением» в учебный процесс, так и для помощи в работе организациям третьего сектора экономики. В этой связи представляется важным и в дальнейшем налаживать сотрудничество университетов с НКО, которые через свои механизмы включения студентов в деятельность СО НКО могли бы принести ощутимую пользу, как студентам, так и поставщикам социальных услуг в лице СО НКО и конечно получателям социальных услуг.

Литература

The official website of the Ministry of Economic Development of the Russian Federation. The Register of socially

oriented non-profit organizations, formed in accordance

with Decree of the Government of the Russian Federation

N 1290 dated July 30. 2021.

The official website of the Social Fund of Russia. The Presidential Grants Foundation began accepting projects for financing in 2024.

Korobova O.O., Rychikhina N.S., Sorokin N.D., Troshina

M.A. Promising forms of work that promote successful employment of graduates of universities and educational institutions in a dynamic labor market. Modern high technology.

Regional application. 2023. N 1(73). P.70-78.

Methodological recommendations on the implementation of

the module "Ministry training" in educational institutions of

higher education of the Russian Federation. V. S. Nikolsky,

A.N. Zlenko, T.V. Ryabko, etc.; author's col. A.P. Metelev,

D.I. Zemtsov; National research. University of Higher

School of Economics, Moscow, Publishing House of the

Higher School of Economics, 2023. 86 p.

Ministry training: a method. Stipend. Edited by O.V.

Reshetnikov, S.V. Tetersky. Moscow: AVTs. 2020. 216 p.

Project-based learning: implementation practices at universities.

Edited by L.A. Evstratova, N.V. Isaeva, O.V. Leshukov, Moscow,

https://publications.hse.ru/pubs/share/direct//376 2113 21 .pdf

Sorokin N.D., Rychikhina N.S., Korobova O.O. Curation and

mentoring in the system of adaptation of young professionals in

the organization. Modern high technology. Regional application. 2024. N 4(24). P. 44-49.

Sorokin N.D., Rychikhina N.S., Zadorozhnikova E.B.

Implementation of the educational approach "Ministry training" in the preparation of students of the integrated field

"Sociology and social work" Materials in the collection:

Educational approach "Ministry training": problems, results

and development prospects. Materials of the All-Russian

scientific and methodological conference. Yaroslavl, 2025.

P. 211-217.

Rychikhina N.S. Analysis of the effectiveness of strategies for

restructuring higher education institutions at different stages of

the life cycle. Modern high technology. Regional

application. 2014 N 2 (38). P. 17-28.

Tatarinov K.A., Tyapkina M.F. Knowledge management in

a learning organization. Ivecofin. 2023. N 02 (56). P. 36-44.

Rychikhina N.S., Korobova O.O., Evdokimova O.V. A

competence-based approach to building an HR specialist's

career in a company. Ivecofin. 2022. N 01(51). P. 62-72.

Zadorozhnikova E.B. Pankratova E.V. The educational

space of the university as a factor in the formation of students' career orientations (on the example of IVSU). Modern high technology. Regional application. 2022. N 3 (71).

P. 18-26.

Chumakov M.V., Elizarova A.A., Berendeeva A.B. Interactive methods in the training of future state and municipal employees. Modern high technology. Regional application.

N 1 (69). P. 35-45.

Gonova O.V. Econometric modeling of differentiation of the

level of development of the social infrastructure of municipalities (on the example of the Ivanovo region). Statistical assessments of sustainable development: proceedings of the International Scientific and practical conference, St. Petersburg, January 27-28, 2022. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University of Economics. 2022. P. 153-158.

Gonova O.V., Malygin A.A., Lukina V.A. Social entrepreneurship as a tool for sustainable rural development.

Russian Economic Bulletin. 2022. V 5. N 3. P. 126-131.

Опубликован
2025-07-08
Как цитировать
Рычихина, Н., & Задорожникова, Е. (2025). НОВЫЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПОДХОД «ОБУЧЕНИЕ СЛУЖЕНИЕМ» КАК МЕХАНИЗМ ИНТЕГРАЦИИ ВУЗОВ И ТРЕТЬЕГО СЕКТОРА ЭКОНОМИКИ. Современные наукоёмкие технологии. Региональное приложение, 82(2), 36-41. извлечено от https://snt-isuct.ru/article/view/6638
Раздел
Экономические науки

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)

<< < 1 2 3 > >>