ФОРМИРОВАНИЕ ГОТОВНОСТИ СТУДЕНТОВ ВУЗОВ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ: ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ И ПРАКТИЧЕСКИЙ ОПЫТ

  • Елена Борисовна Задорожникова
Ключевые слова: студент вуза, готовность к профессиональной деятельности, ирования готовности к профессиональной деятельности

Аннотация

В статье рассмотрены различные аспекты формирования готовности студентов вуза к профессиональной деятельности. Представлены различные подходы к исследованию готовности субъекта к профессиональной деятельности, условия ее формирования и факторы, на нее влияющие. Дается определение понятий «готовность», «готовность к профессиональной деятельности» и раскрывается структура готовности личности к профессии. Описываются компоненты формирования готовности к профессиональной деятельности специалиста. Характеризуется роль вуза в формировании готовности студентов к профессии. В ходе исследования была проведена оценка готовности студентов к началу работы по профессии после окончания вуза. Исследование показало, что образовательное пространство вуза имеет широкие возможности для формирования высокого уровня готовности студентов к профессии

Литература

Amosova T.V. Basic approaches to professional readiness

in Russian psychology. Access mode: http://www.emissia.

org/offline.htm

Shmeleva N.B. Professional training of students of future

specialists in social work (acmeological approach). Russian Journal of Social Work. 1996. N 1. P. 109-113.

Belosludtseva N.V. Readiness of students of vocational education institutions for professional activity. Professional education in Russia and abroad. Scientific

and educational journal. 2015. Issue 2(18). P. 91-94.

Dyachenko M.I., Kandybovich L.A. Psychological

problems of readiness for activity: a textbook for universities. Minsk: Publishing House of BSU, 2001. 383 p.

Bodalev A.A. Psychology of personality. Moscow:

Moscow State University, 1988. 188 p.

Vasilyeva T.V., Kasatkina N.E. Professional value orientations of agricultural university students. Professional education in Russia and abroad. 2014. N 1. P. 91-96.

Lomof B.F. Mental regulation of activity. Selected works.

B.F. Lomov. Access mode: https://lifeinbooks.net/readonline/psihicheskaya-regulyatsiya-deyatelnosti-izbrannyietrudyi-boris-lomov.

Derkach A.A. Acmeological foundations of professional development. Moscow: Publishing House of the

Moscow Psychological and Social Institute; Voronezh:

NPO MODEK, 2004. 752 p.

Dyachenko M.I., Kandybovich L.A. Psychological

problems of readiness for activity. Minsk: Publishing

House of BSU, 1976. 175 p.

Platonov K.K. Structure and development of personality. M.: Nauka, 1986. 256 p.

Abulkhanova-Slavskaya K.A. Activity and personality psychology. M.: Nauka, 1980. 335 p.

Dergachev A.P. Factors influencing the formation of

students' readiness for future professional activity. Access mode: https://urok./pril.pptx

Leontiev A.N. Activity. Conscience. Personality. Elected.psychol.works in 2 t. T. 1. M.: Pedagogy, 1983. 304 p.

Kokshneva E.A. Formation of university students' readiness for future professional activity: dis. Candidate of Pedagogical Sciences:defended on 13.00.08 in Kemer.state.unT. Kemerovo, 2010. 226 p.

Dureeva T.V. Criteria for the formation of readiness

for professional activity of a specialist. International

journal Young scientist. 2018. N 43 (229). P. 62-66.

Gonova O.V., Malygin A.A., Rumyantseva V.E.,

Lukina V.A. Complex analysis of human resources potential and assessment of social development of rural areas

of the Ivanovo region. Modern high-tech technologies. Regional application. 2018. N 1(53). P. 25-30.

Gonova O.V., Rumyantseva V.E. Diagnostics of industrial structural changes in the textile region (based

on materials of the Ivanovo region). News of higher

educational institutions. Technology of the textile industry. 2019. N 5(383). P. 13-20.

Rychikhina N.S., Elkhider M.M.O. Personnel management of an international conglomerate company.

Modern high-tech technologies. Regional application.

N 2 (54). P. 63-71.

Zadorozhnikova E.B. Pankratova E.V. The educational space of the university as a factor in the formation of career orientations of students (on the example of ivsu). Modern science-intensive technologies.

Regional application. 2022. N 3 (71). P. 18-26.

Chumakov M., Elizarova A., Berendeeva A. Interactive methods in the training of future state and municipal employees. Modern high-tech technologies.

Regional application. 2022. N 1 (69). P. 35-45.

Pirogov D.A. The main tasks of providing distance

learning and their features in the training of engineering personnel. Modern high-tech technologies.

Regionalapplication. 2021. N 4 (68). P. 69-73.

Rychikhina N.S. Analysis of the effectiveness of

strategies for restructuring higher educational institutions at different stages of the life cycle. Modern hightech technologies. Regionalapplication. 2014 N 2

(38). P. 17-28.

Tatarinov K.A., Tyapkina M.F. Knowledge management in a learning organization. Ivecofin. 2023. N

(56). С.36-44. DOI: 10.6060/ivecofin.2023562.641

(in Russian

Опубликован
2023-12-18
Как цитировать
Задорожникова, Е. (2023). ФОРМИРОВАНИЕ ГОТОВНОСТИ СТУДЕНТОВ ВУЗОВ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ: ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ И ПРАКТИЧЕСКИЙ ОПЫТ. Современные наукоёмкие технологии. Региональное приложение, 76(4), 6-16. извлечено от http://snt-isuct.ru/article/view/5595
Раздел
Экономические науки